PL EN RU    E-KANCELARIA ZALOGUJ SIĘ
Centrum Prawa Żywnościowego - logotyp
Menu

Opis Szkolenia

Szkolenie: JAK NAZYWAĆ I PROMOWAĆ ŻYWNOŚĆ ZGODNIE Z PRAWEM?

Prawo żywnościowe ściśle reguluje wszystkie informacje, jakie obowiązkowo muszą się znaleźć w oznakowaniu środków spożywczych. Natomiast informacje promocyjno-marketingowe, które na etykietach są zamieszczanie w sposób dobrowolny, rzadko kiedy obwarowane są szczegółowymi warunkami prawnymi. Najczęściej w tym zakresie obowiązuje tylko ogólny zakaz wprowadzania konsumentów w błąd a Producenci i inne podmioty zaangażowane w proces tworzenia etykiet środków spożywczych (np. agencje reklamowe) mają często spory problem w ocenie, kiedy dane hasło marketingowe czy inna dobrowolna informacja o produkcie może być uznana za wprowadzającą w błąd, a kiedy nie.

W ramach szkolenia oferujemy kompleksowy przegląd dobrowolnych haseł i oznaczeń, jakie są najczęściej wykorzystywane przez producentów i jakie odpowiadają na najnowsze trendy konsumencie. Omówione będą warunki ich stosowania w oparciu o przykłady rynkowe, szeroką praktykę organów urzędowej kontroli żywności oraz orzecznictwo sądów administracyjnych. Na kilka haseł spojrzymy też z perspektywy regulacji w innych krajach.


WYKŁADOWCY/TRENERZY:

Dr Agnieszka Szymecka-Wesołowska

Wspólniczka i współzałożycielka Centrum Prawa Żywnościowego. Doradza przedsiębiorstwom branży spożywczej we wszystkich aspektach prawa żywnościowego i kieruje Zespołem CPŻ. Doktor nauk prawnych - stopień uzyskany na Uniwersytecie w Maceracie (Włochy) na Wydziale Prawa, na kierunku krajowe i wspólnotowe prawo rolne, nostryfikowany na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykłada prawo żywnościowe na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie (wcześniej - w latach 2008-2010 r. - pracownik Katedry Rozwoju Obszarów Wiejskich w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie).

Członkini Polskiego Stowarzyszenia Prawników Agrarystów oraz Włoskiego Stowarzyszenia Prawa Żywnościowego. Autorka wielu publikacji z zakresu prawa rolnego i żywnościowego w kraju i zagranicą, w tym ekspertyz badawczych dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z zakresu prawa i polityki rolno-żywnościowej. Prelegentka i trenerka na krajowych i zagranicznych konferencjach i szkoleniach z zakresu prawa żywnościowego, w tym m.in. dla radców prawnych przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Warszawie. Ekspertka prawna Rady Eksperckiej Krajowej Rady Suplementów i Odżywek, wiceprezes Europejskiego Instytutu Suplementów i Odżywek.

Redaktor naukowa i współautorka publikacji „Bezpieczeństwo żywności i żywienia. Komentarz" (wyd. 2013 Wolters Kluwer) i „Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w oznakowaniu, prezentacji i reklamie żywnoci. Komentarz." (wyd. 2015 Wolters Kluwer).

Dr Maciej Konopka

współwłaściciel i dyrektor kreatywny BRANDY DESIGN

Projektant. Od 17 lat współwłaściciel i dyrektor kreatywny agencji brandingowej BRANDY DESIGN. Wraz z zespołem stworzył i wprowadził na rynek kilkanaście polskich marek np. Day Up, Cydr Lubelski, Stock Prestige,Czysta De Luxe, Dobra Kaloria i wiele innych. Autor nazwy Orlen. Twórca opraw graficznych wystaw „Sztuka Wszędzie" Zachęta 2013, a wraz z projektem „Warszawa Warsze" POLIN (2014) „Bartoszewski „KPRM (2015). Wieloletni Członek Zarządu STGU, członek SAR i Klubu Brand Design oraz do 2015 Rady Doradczej Organizacji Pozarządowych przy MKiDN. Reasercher i juror konkursów: STGU "Projekt Roku" i Polskiego Konkursu Reklamy KTR w kategorii Design, Art of Packaging. Autor publikacji o projektowaniu m.in w 2+3D, Visual Communications, Packaging Polska, Opakowania,OOH magazine, Przemysł Spożywczy. Ekspert i wykładowca akademicki. Od 10 lat prowadzi na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie Pracownię Projektowania Opakowań i Marek.

Jakub Śwircz

Współwłaściciel i dyrektor zarządzający BRANDY DESIGN

Strateg i kurator sztuki. Od 5 lat jest wspólnikiem i dyrektorem zarządzającym Brandy Design. Absolwent Instytutu Filozofii UW. W Brandy przygotowywał strategie m.in. dla: Ambra S.A., Octim, Arkana, Korbo, Mebelux. Autor wielu publikacji z dziedziny brandingu, publikował m.in.: w Przeglądzie Spożywczym, Przeglądzie Farmaceutycznym, OOCH Magazine.

Jest autorem blisko dwudziestu wystaw z dziedziny sztuki współczesnej w Polsce i zagranicą.

Termin:
26 kwietnia - Warszawa
Czas: 1 dzień
Miejsce:
Warszawa
Sala A w Centrum Konferencyjna Zielna (ul. Zielna 37, obok wejścia do Metra Świętokrzyska)

Cena NETTO 650.00 PLN
TRENER:
Dr Agnieszka Szymecka-Wesołowska

Harmonogram Szkolenia

CZAS TRWANIA SZKOLENIA 10.00 - 15.30

Temat Prelekcji

1. Ogólne prawne warunki używania dobrowolnych haseł marketingowych.
2. Warunki używania haseł „pozytywnych", w szczególności:
  • naturalny
  • tradycyjny
  • domowy i wiejski
  • staropolski i szlachecki
  • świeży
  • wysokiej jakości i premium
  • zdrowy (oświadczenia żywieniowe i zdrowotne)
  • superfood
  • funkcjonalny
  • bio i ekologiczny
3. Warunki używania haseł „negatywnych", w szczególności:
  • bez GMO
  • bez laktozy
  • bez (sztucznych) dodatków
  • bez konserwantów
  • bez antybiotyków
  • bezglutenowy
4. Odpowiedzialność za niegodne z prawem używanie haseł marketingowych
  • kiedy współpraca prawnika z projektantem jest przydatna?
  • formułowanie nazw
  • etapy prowadzenia projektu
  • korzyści dla Klienta
  • idealna metodologia działania i negatywne przykłady
5. Semantyka, a obraz; kody graficzne, które mówią (gościnnie: Brandy Design):
  • naturalny
  • tradycyjny
  • domowy i wiejski
  • staropolski i szlachecki
  • świeży
  • wysokiej jakości i premium
  • zdrowy (oświadczenia żywieniowe i zdrowotne)
  • superfood
  • funkcjonalny
  • bio i ekologiczny
6. Ikonka - mamy problem
  • znaki pozytywne i negatywne z perspektywy projektanta i użytkownika

Regulacje i ich interpretacje mają realne przełożenie nie tylko na sposób prowadzenia biznesu i możliwości produkcji, ale również na proces projektowania marek i produktów. Ze względu na trwałość rozwiązań tj.: branding i packaging powinny być one wolne od ryzyka zw. z naruszeniem regulacji.

Prócz twardych regulacji są jednak kody graficzne, którymi projektanci potrafią stworzyć wizualny przekaz związany z oczekiwanym pozycjonowaniem. W opakowaniach, znakach graficznych, ważny jest również obraz. O współpracy z ekspertami w zakresie regulacji żywności, producentami, opowiedzą przedstawiciele Brandy Design i Fundacji Brand Lab, odpowiedzialni za wizerunki takich marek jak: Cydr Lubelski, Day Up, Chias czy Dobra Kaloria.

Szkolenie jest dedykowane wszystkim osobom zajmującym się znakowaniem żywności, a w szczególności pracownikom działów marketingu firm spożywczych, specjalistom agencji reklamowych i PR-owych a także pracownikom organów urzędowej kontroli żywności.